Velkommen til NLP-Foreningen
Brancheorganisationen for NLP skoler,
NLP professionelle og NLP interesserede
Kunne du tænke dig at skrive en artikel? Læs vores vejledning her
Hvad er en god artikel? Og hvordan skriver du en god artikel, hvor du fanger læseren, vækker læserens interessere og gør læseren følelsesmæssigt involveret i dit budskab?
Her en vejledning, du måske kan have både glæde og udbytte af at læse:
En artikel indeholder normalt mellem 500 og 2000 ord (ca. 1 - 4 standard A4 sider).
Skriver du i Word, kan du nemt tælle ordene i din artikel, og de fleste andre skriveprogrammer har også en indbygget ordtæller.
Når du skriver din artikel så hold dig til én ide, ét emne.
Har du flere emner, du gerne vil skrive om, så del dem op og skriv flere artikler. Du holder fokus på dit buskab, og læseren mister ikke koncentrationen undervejs.
Tænk på én bestemt person (en nulevende, afdød eller en fiktiv) når du skriver - og gør din artikel til et personligt budskab til denne modtager, som et brev til en ven.
Brug hellere "du" end "man", så kommer dit budskab til at fremstå klarere for modtageren.
Gør dig klart, hvad dit budskab skal være. Start f.eks. med at skrive en god, kort og fængende overskrift - og hold dig så til at skrive kun om det, der er relevant for din overskrift.
Dit budskab skal helst have en ”nyhedværdi”, der holder læserens opmærksomhed fanget gennem hele artiklen.
Når du har skrevet hele din artikel, så del den op i mindre afsnit og sæt en lille overskrift på hvert afsnit. Det gør artiklen mere indbydende og lettere at læse, samtidig med at læseren hurtigt kan scanne artiklen. En god overskrift og afsnitsoverskrifterne er ofte det, der "lokker" læseren ind og læse hele artiklen.
DU ØNSKER SIKKERT IKKE AT RÅBE AD LÆSEREN, VEL?
Brug derfor specielt STORE BOGSTAVER med varsomhed. Ønsker du at fremhæve vigtige elementer i din artikel, så brug kursiv eller fed skrift - og altid med måde.
Artiklerne publiceres online på NLP Foreningens hjemmeside og i NLP Magasinet.
Det vil sige, at modtageren læser din artikel på sin computerskærm, labtop, iPad eller mobiltelefon - og ofte i et miljø, hvor andre ting også tiltrækker sig opmærksomhed.
Du vil gerne have, at din artikel bliver læst, så her er et par tips til, hvordan du tilpasser din skrivestil til nettet:
Når du skriver din artikel, kan det være fristende at skrive en "salgstale". Du vil sikkert gerne sælge dine produkter eller ydelser - og hvorfor ikke, når du nu har muligheden for at komme ud til så mange mennesker?
Sæt dig et øjeblik i modtagerens stol. Hvordan har du det lige med at åbne en tilsyneladende spændende nyhed eller artikel - for hurtigt efter at blive udsat for smagløs markedsføring, som absolut ikke har noget med dine forventninger at gøre?
Hvilke artikler synes du selv er spændende? Hvilke bøger læser du? Og hvem følger du tæt på de sociale medier? Og hvorfor?
Erfaringerne viser, at du faktisk sælger dig selv bedre, når du skriver fra hjertet, om et emne, du virkelig brænder for at formidle.
Og gerne om et problem, som mange ønsker at finde en løsning på.
Du kan nu bygge din artikel op omkring netop det ”problem”, som du kan løse for kunden.
Er du erhvervscoach, kunne overskriften til din artikel f.eks. være ”Få arbejdsglæden igen med coaching" og handle om, hvordan stress og mobning på arbejdspladsen kan elimineres med den rette coach.
Du kan gennem din artikel forklare, hvordan en arbejdsgiver eller ansat i en virksomhed kan løse præcist dette problem.
Og hvem tror du, de kunne tænkes at tage fat på, når problemet skal løses i virkeligheden?
Derfor skal du ikke skrive en salgstale - den kan du lægge ind på din hjemmeside - eller sammen med alle de andre informationer om din virksomhed, du har på din NLP skole eller PRO-medlemsprofil.
Hav altid læseren i dine tanker, når du skriver din artikel. Under din artikel lægger vi et link ind, som fører direkte til din medlemsprofil. Og kan læserne lide artiklen (og din løsning), finder de hurtigt de relevante oplysninger om dig og kan kontakte dig med et klik.
Vælger du den personlige vinkel, kan du forstærke læseoplevelsen med et godt billede.
Du kan vælge et eller flere fotos af dig selv (som forfatter), et foto af det emne eller den person, artiklen handler om, eller et andet relevant foto, som samler indholdet af din artikel i ét visuelt udtryk.
Sender du fotos med til NLP redaktionen, skal de være i god kvalitet, høj opløsning og i normale, grafiske fil-formater (.jpg/.jpeg .tiff .png) og du skal have egen, fri eller købt copyright til de billeder, du sender.
Du og vi vil gerne give vore læsere en god oplevelse.
Give læserne en løsning på et problem, ny viden på et område og inspiration til forandring. Noget du kan tilbyde gennem din artikel - alt sammen ud fra din specifikke viden, din indsigt og din synsvinkel.
Salgstaler i artikelformat får ikke andre til at købe dine ydelser - og det er kedeligt at læse. Vil du annoncere, kan du naturligvis gøre det - og som annonce vil en salgstale svare 100% til læserens forventninger.
Redaktionen forbeholder sig ret til såvel at optage, afvise, ændre eller tilrette artikler til NLP Foreningens medier.
Send din artikel, gerne med relevante filer (diagrammer, tegninger mv.) og tilhørende fotos i høj opløsning, i en mail til:
redaktionen(at)nlp-foreningen.dk
Vi glæder os til at læse, hvad du har på hjerte!
Få nyheder, information om NLP aktiviteter i Danmark og inspiration til en gladere hverdag
Kan du lide at skrive, og skriver du om NLP, så er denne artikel lige noget for dig...
NLP er en meget stor nød at knække koden på. NLP er et emne hvor, jo mere vi lærer, jo mere lærer vi, at der er mere at lære…
Bog: The Origins of Neuro Linguistic Programming, Edited by John Grinder and Frank Pucelik.
Vi famler i mørke og navigerer i lyset. Det er fredag og klokken nærmer sig midnat. Jeg sidder og grubler...
NLP Foreningens generalforsamling afholdes mandag den 13. marts 2017 på Teknologisk Institut, Gregersensvej 1, 2630 Tåstrup...
Kommentarer (0)
Ingen kommentarer fundet.